fredag 9 oktober 2015

Iphone 6s rosegold ...

Nu har jag fått min Iphone 6s Rosegold !

Efter många om och men... 
Kommer till butiken och kö i 45min.. När det väl är min tur är det fel telefonfan dem skickat!!! GAAHH
De som levererar ut telefonerna hade skickar en plus i mitt namn. Jag vill verkligen inte ha en plus då jag tycker den är för stor. Skiter i att jag fått den för samma pris. 
Han ringde runt till alla butiker i hela stan men fick bara tag på en 16gb. 
Jag hade beställt en 64gb.
Efter en del diskussioner mest från min sida :P så valde jag att ta 16gb ändå. 
Vägrar vänta 8veckor när det är dem som gjort fel. 
Så det va ju bara till att köra från Backaplan till Nordstan. 
Dem gav mig ett nytt plånboksfodral , hade kollat in de ;) Plus att nästa faktura blir gratis. Jag är nöjd till slut :) 
Körde hemifrån halv sex och va hemma strax efter åtta. SUCK ! 

Men min nya phone är grymt nice ;P







torsdag 8 oktober 2015

Instagram tävling..


Håll utkik på min instagram ikväll

@mammatilllillal

Jag kommer lägga upp en tävling i samarbete med Twistshake. 




www.twistshake.com/sv/

onsdag 7 oktober 2015

Bvc

Idag va det äntligen dags för Bvc besök. Jag tycker det är tråkigt att det är så sällan nu när hon är lite äldre.

Nu vid 10månaders kontrollen vägde hon 8645gram och va 73,5-74cm lång.

Växt nästa tre cm på två månader och gått upp 595gram. Har oroat mig att hon inte gått upp så mycket sedan 8månaders kontrollen men jag blev lättnad. Hon åkte ner på kurvan lite på vikten men det va ingen fara sa Bvc sköterskan.
Hon är smal, men inte så smal så vi ska oroa oss :)
Hon ligger fortfarande över på längden.
Och allt såg jättebra ut :)
Glad och nöjd mamma !

Hon vaknade halv sju i morse och då tog jag in henne till mig, såklart ville hon sova länge så fick väcka henne.  Usch det gillar jag inte att göra! Kan ligga och titta på henne i evigheter när hon sover. Fina fantastiska lilla minimänniska <3





tisdag 6 oktober 2015

Mellanmål ?



Jag tycker det är väldigt intressant att prata med vänner och deras barns matrutiner, det finns knappt någon som gör precis likadant :) Alla har ju hittat rutiner som passar sitt barn bäst. 

Lovelia har ju vart väldigt hårt i sin mage ända sedan hon va ca månader. Så för oss blev det en lång introduktion till maten. Lång övergång från ersättning till bara mat. Hon har ätit dåligt periodvis och då har vi inte varit jättenoga med mellanmål då vi kände att de va viktigt hon kom in i att ära upp huvudmålen. 
Nu har hon blivit väldigt duktigt med maten.. Absolut har hon också dåliga dagar då man äter sämre men det är ju fullt normalt. 

Nu har vi sedan ett par veckor tillbaka kört med mellis varje dag. 
Det kan vara allt från en smoothie, yoghurt, frukt eller macka. 
 Idag fick hon kiwi och päron bitar som mellis. Hon sitter själv och pillar med det i sin stol och frukten ligger i hennes tallrik :)

Hon får inte lika mkt majskrokar eller annan puffad majs då hon lätt blir mätt på det. 

Hur ser era barns mellanmål ut ? :) 





Växten som lever..

Jag skrev ju lite snabbt igår om att vi var på Plantagen en sväng och köpte en växt. 
Denna växt såg vi att ett par vänner hade, ingen snygg växt men lite cool :) 

Mimos Pudica Sensitive

Så heter den.. Men den har många andra namn också såsom..
Activity Plant..
Humble Plant..
Sleeping Plant..

När du rör på den så " vissnar " den. Den liksom lägger sig och sover då den tror att det är ett hot. 
Den piggnar till när den tror att hotet är över vilket är efter cirka 10minuter. 

På kvällen går den och " lägger sig " och "vaknar" inte förrän på morgonen. Så hela natten ser den vissen ut : ) 

Nästan lite äckligt när den är levande som den är. 

 

måndag 5 oktober 2015

Fotografering ...

Ja då va helgen slut igen.. 

Lovelia va på sitt första barnkalas igår. Lilla Lucas firade sin 1årsdag. Det bjöds på gofika, pannkakstårta och barnen fick ju "gotte"påsar i fiskedamm :) 


Idag har vi varit och fotograferat lilla L . Va en fotograf som kom till Öppna Förskolan, tog kort så får vi själva välja ut sen vilka vi vill ha :) 

Tog oss till Jollyroom för att hämta paket, L fattade det va till henne så hon tog påsen själv illa kvickt från disken : ) Haha.. Bild nedan. 

Sen åkte vi vidare till plantagen för att köpa den fula roliga gröna växten :) 
Mer om den i ett inlägg senare då jag ska filma för er ;) 






fredag 2 oktober 2015

Sammanfattning om veckan och Lovelias Sonny Angels :)

Väldigt dålig uppdatering här på bloggen i veckan. Sorry..

Blir ju tyvär lätt så när jag åker ner till Markaryd. Fullt upp hela dagarna har man ju när man kör ner.
Det har varit en supermysig vecka. Började ju med Ullared med syster och mamma i Måndags :)  bodde ju hos mamma, Todda och Nellie i veckan. Umgåtts med familjen, träffat vänner hela veckan, varit på kalas för Suzie, simhallen med lilla Ls mormor med mera. 

Igår innan vi skulle köra hem igår så åkte vi till Lillasyster Nathalie och åt frukost.
Satt och pratade en stund, mysigt <3 
Kan inte förstå att hon redan är i V35. Så gravid och fin verkligen :) 
Vi längtar som en tok efter bäbis!! 
Suzie och Fiona kom och även mamma :) 
Älskar er alla !

Hängde hos Suzie en sväng och tjejerna lekte sen blev lilla L trött och vi körde hemåt vid 14:30 tiden. Lovelia sov innan vi lämnade Markaryd och vaknade inte förrän vi va i Göteborg . Haha duktig tjej. 

Idag har det varit babysim, näst sista gången på sjöhästen. ( kurs 2 ) . Testade på lite vad som komma skall när dem är kräftor ( kurs 3 ) Lite tuffare för dem då det handlar om överlevnad, lära sig klara sig själva mycket. Så vi är anmäla till del tre också. 

Vi har ju börjat samla på Sonny Angels till lilla L. Även önskat oss fler i ettårspresent till henne : ) 
Mer om detta i ett kommande inlägg.

Nu har jag och lilla L suttit och lekt här hemma i två timmar och nu är snart äntligen pappa Robin hemma så då blir det Fredagsmys. 

Trevlig helg på er alla <3 

Tog fram systemkameran idag och tog detta kort på L .
 Lek här hemma
 Hennes Sonny Angels
 Hjälper mormor välja sjal :)
 Suzie försöker känna bäsen sparka :)

 Underbara älskade Fiona <3 loveliloveu
 Fick diadem av mormor :)

 Lovelia och hennes morfar

måndag 28 september 2015

Lång dag men inte är jag i Göteborg :)

Idag har det vart en lång dag.. 
Jag och Lovelia körde från Göteborg redan strax efter 10. Man lär sig planera sina utflykter då lilla L är som en klocka med sömnen och maten . Hon somnade innan Mölndal vilket jag antog hon skulle göra, och hon sov fram tills att vi hade 1mil kvar. 
Väl framme vid GEKÅS hittade vi parkering snabbt, mamma och syster va inte där så vi fixade blöjbyte och ett mellis så mötte vi dem på parkeringen efter det :)
Blev ett par timmar där inne och hitade mycket för pengarna verkligen, och mamma åkte med oss på väg tillbaka för att underhålla Lovelia där bak. 
Framme i Markaryd hängde vi hos syster och Adman, blev kanongod korvstrpganoff till middag:) Syrran lagar mycket god mat :) 
Nu är vi hemma hos mamma och Todda, jag och Lovelia . Pappa Robin saknar vi <3 

Lovelia somnade vid åtta tiden som vanligt :) Sover så gott i spjälsängen spm står brevid min säng . 
Alltsä att komma hem till sin mamma och få sova i sängkläder vi hade när vi bodde hemma. I LOVE IT ! :) 



 
En snabbis på Ica innan vi körde :) 
Nehedu Lovelia du får vänta med RedBull :) 
Hjälper mormor välja scarfs <3 

söndag 27 september 2015

Alltså detta barn .. Hahaha



Alltså jag måste bara visa detta filmklipp ! 

Efter att inte krypt och lekt så mycket idag så kan man ju säg att hon körde slut på all
den energin när vi kom hem ikväll :)
Hahahaha... Helt otroligt vad rolig hon börjar bli nu verkligen. 
Vi övar på kullerbyttor hemma på dagarna och verkar som hon snart gör en egen, hahaha..
Vi ska ju inte snacka om hennes frilla, efter haft två toffsar idag och när vi tog ut dem stog håret kvar rakt ut, vi har lilla dynamit Harrylina här hemma :)
Du förgyller våra dagar älskade lilla L 


Att få förtroendet och äran..

Idag har det varit Filippas Dop !

För ett tag sedan fick vi frågan av Jessica & Eric om vi ville bli Filippas gudföräldrar.
Jag började gråta för för mig är det stort att få bli det. Att dem ger oss det förtroendet och äran är otroligt fantastiskt.
Vi svarade såklart ja :)

Så tack ännu en gång Jessica & Eric för att vi fick förtroende och äran att bli hennes gudföräldrar.
Vi kommer alltid finnas vid hennes sida och vara ett stöd i livet för henne. 
Ni fyra är viktiga i våra liv <3

Och idag va hennes dopdag här. Fint dop och Lovelia skötte sig kanon i kyrkan och charmade en hel del :)
Jag hann in i församlingslokalen sen tyckte jag inte Jessica skulle ha Filippa längre, så jag tog henne en stund ;)

Hon hade en fin marinblå klänning med små beicha hjärtan på från How to kiss a frog. Och stumpbyxorna hade samma färg som hjärtanen i klänningen :) Lilla fashionistan :)

Av Lovelia fick hon en personlig napphållare.
Och av oss tre fick hon en personlig trätavla med namn, födelseuppgifter och fotografi på.



Filippa Alice Karin Olofsson






 Här va en tjej som va glad trots man bara sov 15min innan dopet :)

lördag 26 september 2015

Va gjorde vi idag för att denna dagen skulle gå så fort ?

Ja inget speciellt egentligen.. Men alla dagar går ju så fort sedan man fick barn. :) 

Robin åkte iväg tidigare i morse för det va "jobbdag" ute i Lilleby. Lilleby är där vi har båtarna. 
Jag och lilla L tog bilen till Backaplan och lämnade tillbaka ett par skor och köpte ett par nya strumpbyxor till henne inför Filippas dop imorgon. Efter Backaplan somnade hon direkt i bilen och vi körde ut till Lilleby vi också, det va dags att ta upp båtarna för denna säsongen. Blev inte mycket användning av dem i år då vi vart utomlands en hel del. 
Jag hade hand om alla barn så fixade dem andra båtarna. 
Lite fika paus här och där med barnen och lite tagenlek här och där :) Solen sken och det blåste inte så mycket. Toppen dag där ute idag ! 

Ikväll blev det hemmakväll, jag och Robin har suttit och lekt med Lovelia på golvet ett par timmar, hon har börjat släppa saker hon håller sig i och står ett par sekunder. 
Spännande.. 
Dock har hon kommit på knepet och tar sig upp i soffan själv nu. Men inte riktigt hajjat det där men gå ner med fötterna och rumpan först :P

Här sitter lilla L och håller hårt i sin kexpåse och äter för fullt <3

Precis vaknat från förmiddagens sovpass : )

fredag 25 september 2015

Vad är beställt denna gång ?

Nu blev det en nätshopping order till :P 
Vi har pratat ett tag att vi behöver byta ut lite flaskor lilla L har och vi har tidigare kört med Mam . Men varför inte testa nytt? När vi blandar vällingen nu så hamnar det alltid lite pulver i pipen så vi får skruva bort dennoch skölja av . 
Har läst en del och blivit rekommenderad TwistShake flaskorna. I dessa är de "galler" i flaskorna för att de inte ska bli klumpar. 
Man får även till pulverbehållare och denna kan man ha i flaskan fram tills det är dags att blanda :) 
Vi beställde trepack därifrån och det va 10% nu! 

Omdöme kommer när vi testat dem :) 



Babysim ...

Idag va det dags för babysim igen... 
Vi båda älskar de och nu är vi komna så långt att hon sitter på poolkanten och jag backar. När jag säger kom Lovelia sä kastar hon sig rakt fram i poolen och jag fångar henne under vattnet, vänder på henne och krålar in till kanten där hon ska ta sig upp . Så otroligt häftigt att se hur dem utvecklats på två terminer. Vi kommer även fortsätta gå nästa termin. 
Morgonen idag var hon ju inte i sitt esse precis.. Haha.. 
Så jag fick ju väcka henne när vi kom till simhallen. Räckte hon fick sitta i stolen i omklädningsrummet så insåg hon var hon va och vad som skulle hända :) 

Testade en ny frisyr på henne idag ;) Kolla bilderna nedan <3 





Morgon rutin ..

Vi har verkligen en härlig morgonrutin nu som fungerar kanon för lilla L 💕

Idag vaknade Lovelia åtta och då hämtar jag in henne till vår säng så byter vi blöja det första vi gör. Vi ligger och kollar på barnkanalen och busar i sängen cirka en timma. Efter det går vi ner så hon får sin gröt, därefter tvättas hon, byts kläder och borstar tänderna. Självklart vissa dagar är det pyjamasmys desto längre ;) 
Sen leker hon en liten stund och därefter vill hon sova sitt första pass :) 
Och då fixar jag mig 👍🏻  

Har ni också rutiner på morgonen med era barn eller ni gör lite olika varje dag? 

Idag är det dags för simmis 😍
Kram M & L 




torsdag 24 september 2015

Seriöst Jollyroom ?!!!!






Alltså på riktigt Jollyroom !! Har beställt många gånger av er men har nog aldrig tidigare använt mig av en rabattkod när jag valt faktura. 
Nu ska ni få höra.. 

Jag beställde fyra olika sittvagnsdynor på grund av att jag ville se vilka som passade bäst till vagnen. Jag behåller två, en till oss och en som Jessica ville ha till Filippa. 
Dessa kostade 199kr styck på rean. Jag har en rabattkod jag registrerar och den är på 150kr.
När jag får fakturan ser jag att rabatten är dragen lite på varje dyna. Så på 
fakturan står det att varje dyna då kostar 161.50kr.  Jag väntar och betalar fakturan tills Jollyroom fått in min retur då jag vet att fakturan kommer redigeras. Jag förväntar mig att dem redigerat den så det ska ha blivit 150kr rabatt på dessa två dynor jag valt behålla.  När den är redigerad står där att det är två sittvagnsdynor som då fortfarande ligger på 161.50kr styck. Alltså fattas det 75kr på rabatten.
Jag kontaktar Klarna men det är inget dem kan göra så jag ringer Jollyroom. 
Efter att tjejen inte förstått mig rätt så får jag prata med hennes chef.
Han säger till mig att rabatten alltid hamnat på varje produkt och inte att det dras på totala köpsumman. Han säger då också att dem 75kr som är dragna på de jag skickade tillbaka får jag tillbaka som en ny rabattkod och kan inte använda den förrän ett annat köp.
Det går alltså inte att ändra så min rabatt på 150kr ändras och dras på det jag valt att behålla!!
Jag trodde på allvar inte han fattade mig rätt men jodå, det är så. Det är så dem valt att jobba. 
Dem erbjöd mig 100kr i ny rabatt vid nästa köp istället för 75kr. Visst det uppskattar jag och tackade för , men det är principen som gör mig förbannad. Hur f*n tänker dem när dem jobbar så ? 

Är det bara jag som tycker det är väldigt konstigt ? 

GAHHHH

Är det sant ?

 Älskade favorit !

Alltså Lovelias sömn har blivit bättre sedan hon började äta upp sin mat på dagarna. Två dagar denna veckan har hon vaknat första gången vid 06 och ätit lite välling sen somnat om till 8:30 - 9:00 .
Är det sant verkligen tänkte jag dessa dagar. Hon går upp vanligtvis runt 7. 
Hon har dock skämt bort oss rätt gott och väl ända sedan hon föddes :P
Peppar peppar.. Vi får se om det håller i sig :P

Med tanke på att hon sov länge idag så blev det en 45minuter vila innan vi gick till Öppna Förskolan,
kl 11 är det sångstund där och hon älskar det, kryper in till mitten i ringen och bara tittar på alla och diggar, klappar händer och vinkar :)

Det va väldigt mycket folk där idag, varför kom vi ju på när hon som ansvarar för förskoleplatserna / förskolekön kom dit på besök idag. Det va kanon verkligen då man har många tankar och funderingar som förstabarnsmamma. Fick svar på det jag ville så framöver blir det lite studiebesök på förskolor här i Kärra :)




Mot ÖF
 Lilla L glad som vanligt :)
 
 Dags att sova :)

onsdag 23 september 2015

Onsdagens händelser..

Jaha nu vart även Onsdagen förbi.  Denna dagen har bestått av att några mammor från gruppen " Mammahangout i Göteborg " kom hit på fika med sina barn. 
Det va bara ett par av oss som träffats tidigare, jag tycker ju det är väldigt kul att lära känna andra mammor här i Göteborg. 
När gästerna gått somnade Lovelia gott och sov i två timmar, tummen upp :) 

Nu framåt kvällen körde vi faktiskt in till stan en snabbis då jag ville in till Zara baby och köpa en halsduk till Lovelia, Frida hade ju en sådan på Benjamin och den är så jädrans snygg så det blev en beige till lilla L, så nu är hennes höst och vinter outfits färdiga : ) Lär säkert tillkomma något om mamman får bestämma ;)

Dags för lilla L att nana nu, imorgon blir det att promenixa till Öppna Förskolan för lite sång och lek. 
 
Kram från M & L


Första bilden i bloggen får bli på mig och lilla L när hon är liten <3
  
Här är den snygga tubhalsduken

Då tar jag tag i det igen..

Hej allihopa : ) Eller alla och alla.. Ni är ju inte så många läsare redan :P

Efter graviditet och barnafödande så har jag inte bloggar någonting sedan förra året.
Men min tanke när jag själv läser många mammabloggar.. Varför inte dela med mig av mig och mina val och händelser i livet som mamma till Lovelia :)
Jag ska göra så gott jag kan och dela med mig så gott det går !

Det va allt för nu :)

Kram M & L