tisdag 6 oktober 2015

Växten som lever..

Jag skrev ju lite snabbt igår om att vi var på Plantagen en sväng och köpte en växt. 
Denna växt såg vi att ett par vänner hade, ingen snygg växt men lite cool :) 

Mimos Pudica Sensitive

Så heter den.. Men den har många andra namn också såsom..
Activity Plant..
Humble Plant..
Sleeping Plant..

När du rör på den så " vissnar " den. Den liksom lägger sig och sover då den tror att det är ett hot. 
Den piggnar till när den tror att hotet är över vilket är efter cirka 10minuter. 

På kvällen går den och " lägger sig " och "vaknar" inte förrän på morgonen. Så hela natten ser den vissen ut : ) 

Nästan lite äckligt när den är levande som den är. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar